שמעתם פעם את המושג "התיישנות"? מונח משפטי, נשמע מורכב מדי, לא נוגע אלינו. אז זהו – שכן. זהו לא ביטוי לאנשי מקצוע בלבד. להתיישנות יש משמעות רבה לכל אחת ואחד מאיתנו.

התיישנות היא תקופת זמן שבה ניתן להגיש תביעה לבית משפט בעניין מסוים. אחרי אותה תקופת זמן – גם אם יש לכם עילת תביעה – לא תוכלו לתבוע ולברר את הנושא בבית משפט – ולממש את הצדק שמגיע לכם. פשוט, כי עבר זמן רב מדי עד שהגשתם את התביעה. שימו לב: בתי משפט בישראל לא ידונו בתביעה שתוגש אליהם לאחר שהסתיימה תקופת ההתיישנות.

אם אתם סבורים שיש לכם עילה לתבוע, בגלל נזק שנגרם לכם, בגלל הפרה של חוזה עליו חתמתם, או כל סיבה אחרת – עליכם לעמוד ב"דד ליין" שנקבע בחוק, לפני שיגיע תאריך התפוגה. "חוק ההתיישנות" קובע מהו פרק הזמן בו אתם רשאים להגיש את תביעתכם.

במקרה של תביעות ביטוח, החוק קבע תקופת התיישנות מקוצרת. בביטוח רכוש, ביטוח חיים וביטוח תאונות אישיות (למעט נכות) – תקופת ההתיישנות היא שלוש שנים מיום האירוע. בביטוח נכות (מחלה או תאונה) – תקופת ההתיישנות היא שלוש שנים מהיום שבו קיבלתם את הזכות לתבוע תגמולי ביטוח.

בנושא של ביטוח חיים עניין ההתיישנות הוא קריטי במיוחד – זאת בשל החשיבות שיש לפוליסה הזו עבור משפחת הנפטר. אדם משלם כל חייו ביטוח חיים, כדי להבטיח ביטחון כלכלי למשפחתו אחרי מותו. התגמולים מסייעים לבני המשפחה לקום על הרגליים ולהחזיק מעמד במשך תקופה ארוכה. במקרים מסוימים, עתידה הכלכלי של המשפחה תלוי בכספים הללו.

תקופת התיישנות בביטוח חיים
תמונה: pixabay.com

תביעה לקבלת תגמולים מביטוח חיים, תוכלו להגיש עד חמש שנים בלבד מיום הפטירה. היו לא מעט מקרים בהם פרק הזמן הזה הסתיים והמשפחה הפסידה את התגמולים שהגיעו לה. יתרה מכך – גם אם הגשתם תביעה בזמן, אבל הליכי התביעה התמשכו, ולא הסתיימו אחרי שלוש שנים – תקופת ההתיישנות נכנסת לתוקפה.

בכל זאת, קיימות מספר דרכים להתגבר על מגבלה זו. אדם נפטר ומשאיר אחריו ביטוח חיים, עליו שילם שנים ארוכות. משפחתו לא יודעת כי הייתה לו פוליסה כזו, ומגלה זאת רק אחרי שהסתיימה תקופת ההתיישנות.

כאשר מקרים אלו יגיעו לבית משפט, סביר להניח כי חברת הביטוח תבקש לדחות את התביעה. למרות זאת, אם תצליחו להוכיח שלא ידעתם, באמת ובתמים, על קיומה של הפוליסה (למשל, אם היא לא הופיעה בצוואה) – ייתכן כי בית המשפט יעניק לכם את הפיצויים שמגיעים לכם בכל זאת.

לפי החוק, חברת הביטוח חייבת להודיע לכם מהי תקופת ההתיישנות במקרה של תביעה, כדי שתהיו מודעים ל"דד ליין" ותוכלו לתכנן את צעדיכם בתבונה. אם לא קיבלתם הודעה כזו – תוכלו לטעון זאת בפני בית משפט.

עצה טובה נוספת, היא לנסות ו"להקדים תרופה למכה" – עוד לפני מקרה הביטוח. אפשר לנסות להגיע להסכמה עם חברת הביטוח, באמצעות יועצי ביטוח, כי תקופת ההתיישנות לא תתחיל להיספר – כל עוד הנושא נמצא במשא ומתן ביניכם לבין החברה.

אם לא תבעתם בזמן – אתם עלולים להפסיד את כל מה שמגיע לכם. לא בגלל שהצדק לא איתכם, אלא בגלל סיבות טכניות. לכן, חשוב להכיר את תקופת ההתיישנות, במקרה של תביעות ביטוח ובכלל, ותמיד – לעמוד על זכויותיכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *